Gemeente Holsbeek

Klacht of aangifte bij de politiezone Lubbeek?

Gepubliceerd op  do 13 jun 2019
Voortaan ook op afspraak!

Vanaf 1 juli 2019 kunnen de aangiften en klachten aan het loket binnen de politiezone Lubbeek ook op afspraak.

Dit geldt zowel voor het hoofdkantoor als voor de wijkkantoren in Boutersem, Bierbeek en Holsbeek.

De politiezone Lubbeek wil hiermee haar dienstenaanbod nog beter afstemmen op de noden van de inwoners en meteen ook efficiënter werken.

Voor de meesten verloopt het eerste contact met de politiezone via het onthaal. De personeelsleden hebben de taak om elke hulpvrager op een correcte en vriendelijke manier te ontvangen, te luisteren naar de behoeften en een juist advies mee te geven dan wel ervoor te zorgen dat een klacht kan worden genoteerd.

De politiezone analyseerde gedurende enkele maanden wie wanneer en waarom naar de politie komt.
Men stelde vast dat de openingsuren – ook van de diverse wijkcommissariaten - niet langer afgestemd zijn op de behoeften en dat de medewerkers te weinig tijd hebben om zichtbaar aanwezig te zijn in het straatbeeld. Ook stelde men vast dat ze als politieorganisatie hun personeelsleden beter kunnen inzetten op tijdstippen die ertoe doen voor alle belanghebbenden.

Op afspraak

Voor iedereen is tijdwinst en efficiëntie belangrijk. Daarom slaat de politiezone de weg in van het “onthaal op afspraak”.

Het grote voordeel is dat je als bezoeker niet hoeft te wachten.
Hierdoor word je niet alleen sneller verder geholpen, de dienstverlening verloopt ook beter omdat je door de juiste persoon wordt geholpen.
Bijkomend vaart ook de privacy er wel bij (je hoeft je verhaal niet te doen terwijl er iemand achter je staat te wachten) en vooraf weet je al welke documenten moeten meegebracht worden naar de politie.

Verkies je toch om vrij naar het commissariaat te komen, dan kan dat nog op welbepaalde momenten. De politiezone kan dan niet waarborgen dat je sneller geholpen zult zijn en personen met een afspraak krijgen voorrang.

Natuurlijk blijft de politiezone Lubbeek 24 u op 24 paraat om dringende politiehulp te bieden.

Hoe maak je een afspraak?

  • Je kan zelf online een afspraak maken via de website van de politiezone.
    Dit kan via computer, tablet, smartphone. Surf naar www.pzlubbeek.be en klik onderaan op op de knop “Online afspraak”. Kies in het overzicht een dag en tijdstip voor het politiekantoor waar je wenst langs te komen. Vervolgens dien je een “Type afspraak” te kiezen en je contactgegevens in te vullen. Als je ook je e-mailadres ingeeft ontvang je een bevestigings- en herinneringsmail. Wanneer de afspraak correct geboekt werd, krijg je steeds een volledig overzicht met daarin uitgelegd wat je dient mee te brengen om de aangifte te vervolledigen.
  • Heb je geen toegang tot internet of twijfel je of je al dan niet aangifte dient te doen, dan kan je steeds telefonisch terecht op het algemeen oproepnummer 016 63 43 63 of op het telefoonnummer van je wijkkantoor. De medewerk(st)er zal je dan verder helpen en eventueel een afspraak vastleggen. Opgelet: telefonisch contact kan enkel tijdens de kantooruren.
  • Uiteraard kan je ook steeds aan het loket je afspraak maken. De onthaalmedewerker zal je hierbij helpen.

Waar en wanneer kan je bij de politie terecht?

Wie op afspraak komt, heeft voorrang!

Hoofdcommissariaat Lubbeek

  • Ma, wo, vrij: 9u-20u (verplicht op afspraak vanaf 13u)
  • Di: 9u-17u (verplicht op afspraak tot 13u)
  • Do: 9u-20u (verplicht op afspraak tot 18u)
  • Za: 9u-12u (verplicht op afspraak)

Op zondagen is het commissariaat gesloten.

Wijkcommissariaat Holsbeek

Je hebt de keuze om al dan niet een afspraak te maken.

  • Elke werkdag tussen 9u - 12 u, behalve op donderdag. Op donderdag is het commissariaat enkel geopend van 17u – 20u.
  • Zaterdag: op afspraak tot 12u. Op zondagen is het commissariaat gesloten.

Wijkcommissariaten Bierbeek en Boutersem

Je hebt de keuze om al dan niet een afspraak te maken.

  • Elke werkdag tussen 9u - 12 u, behalve op dinsdag. Op dinsdag is het commissariaat enkel geopend tussen 17u – 20u.
  • Zaterdag: op afspraak tot 12u. Op zondagen is het commissariaat gesloten.

Dringende hulp vragen en verdachte zaken melden

  • De dienst interventie en toezicht is 24 u op 24 u paraat. Wanneer dringende politiehulp nodig is of je merkt een voor jou verdachte toestand of ongewone toestand op, dan neem je best contact op met het nummer 101. Wanneer je beschikt over een smartphone, installeer dan de app 112.be.

De politiezone vraagt expliciet om niet te wachten om verdachte zaken te melden, maar dit onmiddellijk te doen via het nummer 101. Op die manier kan de patrouille zeer snel reageren en is de kans dat eventuele verdachte personen kunnen gevat worden, ook het grootst.

Digiloket

Je hoeft niet steeds langs te komen bij de politie. Veel kan al online of gewoon in het gemeentehuis afgehandeld worden.

Zo hoef je niet langs te gaan bij de politie wanneer je jouw identiteitskaart verloren hebt (wel bij diefstal). De gemeentelijke diensten kunnen je onmiddellijk verder helpen bij een louter verlies van dit document.

  • Via het digiloket https://www.politie.be/nl/e-loket (Police-on-web) kan je:
    • aangifte doen van (brom)fietsdiefstallen
    • melding maken dat je jouw fiets terug hebt
    • winkeldiefstal (eID nodig) aangeven
    • diverse beschadigingen melden
    • alarmsysteem aangeven
    • woningtoezicht wegens afwezigheid aanvragen
    • graffiti signaleren