Gemeente Holsbeek

Bermmaaien start vanaf juni

Gepubliceerd op  wo 27 mei 2026
Om de natuur een handje te helpen, wordt het maaien van bermen in onze gemeente geregeld door een bermbeheerplan. Merk je een verkeersonveilige situatie op door wildgroei? Meld het ons.

Het gras staat hoog in sommige bermen. Dat komt omdat de bermen pas gemaaid mogen worden na de bloeiperiode. Ze spelen immers een belangrijke rol in de overleving van wilde planten en insecten. Een algemeen Bermbesluit schrijft ons voor dat we maximaal twee keer per jaar mogen maaien: vanaf 15 juni en na 15 september.

Maaien volgens een eigen bermbeheerplan op maat van onze biodiversiteit en wegen

In onze gemeente wijken we met een aangepast bermbeheerplan af van de algemene maairegels en krijgen onze bermen een specifiek beheer. Enerzijds in het belang van de natuurwaarde van de berm, anderzijds om de verkeersveiligheid op onze wegen en fiets- en voetpaden te garanderen. Het maaimoment en de maaifrequentie verschillen dus van berm tot berm.

Raadpleeg hier het gemeentelijk bermbeheerplan

Twee tot drie maaibeurten per jaar

Elke berm krijgt jaarlijks twee maaibeurten, uitgezonderd waar het omwille van de verkeersveiligheid een keertje vaker moet. 

In het voorjaar maaien we enkel het voorste deel van de bermen langs de wegen, tenzij het bermtype een verschralingsbeheer vereist. In september maait de groendienst, samen met externe partners, de bermen over de volledige breedte. 
 

Gooi geen grasmaaisel in bermen of op voetpaden. De extra stikstoffen in het maaisel zorgen voor een groei van brandnetels.

Een verkeersonveilige situatie door een te hoge berm?

Belemmert hoge bermbeplanting een fietspad, voetpad, rijbaan of het uitzicht op een verkeersbord?

Meld hier een verkeersonveilige situatie door wildgroei